Evelina - en fluffig flicka i sina bästa år

Direktlänk till inlägg 6 februari 2011

Söndagsmys

Av Evelina - 6 februari 2011 20:18

Så var den helgen snart över, känns iaf super att inte superpojken ska åka på jobb imorgon, han har ju tandis så blir en extra dag hemma! :).


Idag så har mamma, pappa, momma, manda och morrow varit här och fikat, alltid lika mys med fika! Och mormor var så snäll så hon sopade våran bro :). Har inte orkat knäppa nå bilder på hela dagen så det får vara, ni får nöja er med en massa text. Började ju på religions uppgiften härom dagen, och ja, har knappt orkat öppna dokumentet sen dess, ska gå på bibblan imorgon och sätta mig och fundera lite och se om jag inte kan hitta någon bok att referera till så får vi väl se, slänger upp ett utkast från vad jag skrivit i slutet av det här inlägget så får ni väl hojta till om ni har nå åsikter, tankar eller funderingar om det. Och jaa, jag vet inte vad jag ska skriva mer, har lite problem med det här att fatta vad man egentligen ska berätta om och inte, men jag lär mig väl med tiden!


Ja, iallafall så får ni läsa i lugn och ro, jag ska krypa ner i soffan och ta hand om min huvudvärk!


Om tillräckligt många människor tror, kan allt bli verklighet.
- Refaat El-Sayed

För mig är gud och religion något människor tar till sig då de inte känner sig fullständiga, om de till exempel förlorat något oersättligt eller känner att de inte duger till. Min uppfattning är att du tror på gudar och religioner därför att du försöker fylla upp ett tomrum och att det är tron som är viktig, inte vad eller vem du väljer att tro på.

Och eftersom att det med tro föds hopp, och genom hoppet får du kraft, mod och styrka så är tro på religioner och gud i alla dess former viktig att ta vara på.

Men jag tror också att stark tro lätt kan användas för att manipulera, eftersom att tron i många fall ersätter stora tomrum och starka känslor och på så vis "förblindar" den troende. Och att därför har, enligt min åsikt, tro i många fall använts för att förvilla och vända människor emot ursprungsidéen med just religion i sin helhet.

Jag tror att religion som uttryck och trosystem först uppstod för att underlätta för människan, det är ett faktum att om du har en stark tro till något, vare sig det är en ketchupflaska eller en gud, så underlättar det allt ifrån sorgearbete till att göra svåra val. En tillräckligt stark tro gör livet enklare, vare sig du är religös eller inte.


Jag tycker att citatet jag tagit från Refaat El-Sayed, en finansman vars historia jag kom i kontakt med under gymnasietiden talar klarspråk. Om miljontals människor säger att det finns en högre makt, en gud, att se upp till och tillbe, då är det lätt hänt att människor som på något sätt är "svaga" i samhället vänder sig till just den Guden, för att få stöd och hjälp i stunder som är övermäktiga.

För mig är en religös människa någon som tar tron på för stort allvar, jag ser inte ner på religiösa människor eller tänker sämre om dem än om någon annan, men jag tror att det finns en gräns mellan att vara religiös och att vara troende.
Även om benämningen "troende" används flitigt inom religion så är det min åsikt att en troende människa tror för att kunna överleva, de vänder sig till en religion och en Gud för att finna kraft till att orka med en stor tragedi eller ett svårt livsöde. För en troende spelar det i grund och botten ingen roll vad de tror på, bara de får möjligheten att gå utanför sig själv och låta en högre makt lyssna till deras sorger och tankar. En männniska som är religiös däremot har tagit det steget längre, för dem hjälper det inte bara att tro, utan de viger delar eller hela sitt liv åt den Gud och den religion som funnits närmast. De lever enligt sin guds "regler" och ger både tid och sakliga ting till sin religion, och redan där tycker jag att man har gått ifrån ursprungsidéen med religioner.

Jag tror också att anledningen till att så många olika religioner har uppkommit är densamma som varför det hela tiden skapas nya sekter och religiösa samfund, det är av anledningen att människors tro är så pass stark, och så pass många människor är beroende av tron som i sin tur gör att "maktgalna" människor ser sin chans och spelar på dessa människors hängivna tro och vänder det till deras egen fördel, de här människorna skapar sin egen religion, med sig själva som den religionens gud. Och på så sätt missbrukas den tro som är så viktig för människor världen över.

Men utan dessa "maktgalna" människor hade vi heller inte haft alla de religioner vi har idag, vi hade inte haft mångfalden och valfriheten det ger.


Puss!

 
 
Ingen bild

Pappa

8 februari 2011 17:50

Bra Evelina, nu har du allt tänkt till, fortsätt så.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelina - 20 juli 2011 16:19

Det är mkt som har hänt på sistone, både ute i verkliga livet och inuti huvudet på mig. Det har inte blivit mkt uppdaterande, inte blivit mkt överhuvudtaget.   Man kan väl säga att bloggen blivit lidande, men samtidigt tycker inte jag att bloggen...

Av Evelina - 14 juli 2011 20:39

                                   

Av Evelina - 29 april 2011 00:10

Blir en diktbomb eftersom att jag visst är medlem på mysko hemsidor :)   Både nytt och gammalt :).   ****   När vi först träffades skapades ljuv musik, jag dansade barfota på rosa moln, sjöng sånger jag aldrig hört förut. Vi andades samm...

Av Evelina - 28 april 2011 23:00

Jag älskar mitt liv.   Jag har en underbar pojk, en pojk jag jagat i så många år att det ibland känns som om det var igår jag sprang runt i killarnas omklädningsrum och försökte leta efter spår av hans lukt. Ja, låter hemskt patetiskt och "stalke...

Av Evelina - 16 april 2011 15:23

Jaa, så nu uppdaterar vi igen, erkänner att det är ett bra tag mellan gångerna nu men känner att det är bättre att uppdatera sällan och bra än ofta och dåligt.   Så ja, tänkte bara slänge upp lite bilder och så på vad jag sysslat med på sistone :...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards